Wydawca treści Wydawca treści

Polski przebój

Polskie produkty powstałe z użyciem drewna – meble, stolarka okienna i drzwiowa, jachty czy papier i opakowania – to prawdziwe przeboje rynkowe.

Nasz kraj jest 10. największym producentem i 4. eksporterem mebli na świecie. Przemysł drzewny sprzedaje za granicę wyroby o wartości ok. 45 mld zł rocznie, co stanowi 10 proc. całego polskiego eksportu. Miarą kluczowej roli sektora leśno-drzewnego w naszej gospodarce jest to, że wypracowuje on ok. 2 proc. PKB. Nie tylko daje pracę setkom tysięcy osób, lecz także jest motorem inwestycji i rozwoju innowacyjnych technologii. Od początku transformacji przyciągnął też zagraniczny kapitał o wartości ponad 30 mld zł.

Las daje pracę

Lasy Państwowe należą do czołówki największych pracodawców w Polsce. Ale las i drewno zapewniają też utrzymanie pracownikom kilku tysięcy prywatnych zakładów usług leśnych, którzy na zlecenie zajmują się m.in. sadzeniem drzew i ich pielęgnacją, pozyskaniem drewna i jego wywozem, a przede wszystkim osobom zatrudnionym w kilkudziesięciu tysiącach firm tworzących przemysł drzewny, meblarski, papierniczy. W sumie to aż 375 tys. Polaków. Statystycznie co setny mieszkaniec naszego kraju pracuje w sektorze związanym z leśnictwem i przetwórstwem drewna.

Wśród prywatnych przedsiębiorstw sektora leśno-drzewnego są i wielkie koncerny z udziałem obcego kapitału, i duże oraz średnie rodzime spółki, ale 9 na 10 podmiotów w branży to małe zakłady, zatrudniające mniej niż 10 osób. Często są to firmy rodzinne, kultywujące wielopokoleniowe tradycje związane z leśnictwem i działające w słabiej rozwiniętych regionach kraju. Tam leśnictwo i przemysł drzewny oraz rolnictwo są podstawą utrzymania setek tysięcy rodzin. Aż ok. 60% wszystkich miejsc pracy w sektorze leśno-drzewnym ulokowanych jest na obszarach wiejskich.

Sektor leśno-drzewny wytwarza 2 proc. polskiego PKB

  • 2 proc. polskiego PKB wytwarza sektor leśno-drzewny.
  • 4. miejsce zajmuje Polska na świecie pod względem eksportu mebli, a 10. pod względem ich produkcji.
  • 50 p roc. papieru oraz 9 na 10 mebli wyprodukowanych w Polsce trafia za granicę.
  • 45 mld zł warty jest roczny eksport wyrobów polskiego przemysłu drzewnego, papierniczego i meblarskiego (10 proc. całego eksportu).
  • 30 mld zł w postaci bezpośrednich inwestycji zagranicznych przyciągnął od 1990 r. polski sektor drzewny (5,5 proc. wszystkich).
  • 100 kg papieru zużywa rocznie statystyczny Polak (średnia dla UE to 160 kg, dla USA – 230 kg).

Źródło: E. Ratajczak „Potencjał gospodarczy przemysłów opartych na drewnie i perspektywy ich rozwoju", GUS, Warszawa 2012.


Polecane artykuły Polecane artykuły

Powrót

Lasy nadleśnictwa

Lasy nadleśnictwa

Lasy Nadleśnictwa Krosno położone są w III Krainie Przyrodniczo-Leśnej w Dzielnicy Pojezierza Lubuskiego, w Mezoregionie Ziemi Lubuskiej. Teren Nadleśnictwa Krosno charakteryzuje się dużą lesistością wynosząca 72% (jedną z najwyższych w kraju). Północną granicę Nadleśnictwa stanowi rzeka Pliszka wraz z jeziorami Ratno i Wielicko. Południową granicę stanowi rzeka Odra. W południowej części znajdują się też liczne stawy i jeziora między innymi: jeziora Głębokie, Moczydło i Trzebiechowskie.

Lesistość Nadleśnictwa w porównaniu do lesistości Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych (48,9%) jest znaczna i wynosi 72%.
 
Zbiorowiska leśne występujące na terenach leśnych Nadleśnictwa:
  • bory sosnowe,
  • bory mieszane,
  • lasy bukowe,
  • grądy,
  • dąbrowy,
  • łęgi.
 
Na terenie Nadleśnictwa Krosno w zasięgu naturalnego występowania znajdują się: sosna zwyczajna, buk zwyczajny, brzoza brodawkowata i omszona, dąb szypułkowy i bezszypułkowy, grab zwyczajny, jarząb brekinia, jesion wyniosły, klon polny i zwyczajny, lipa drobnolistna, olsza czarna, wiąz górski, szypułkowy i polny, topola osika.
Nadleśnictwo znajduje się poza naturalnym zasięgiem świerka.
 
Drzewostany nadleśnictwa są dobrze udostępnione dla turystów poprzez sieć dróg leśnych po których można się poruszać pieszo lub rowerem. (Pojazdami mechanicznymi, można poruszać się po drogach publicznych lub oznakowanych drogach udostępnionych dla ruchu pojazdów).